ازدواج آسان


به بهانه سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در این مطلب بیانات مقام معظم رهبری را در امر ازدواج از لابه لای سخنرانی های ایشان در محافل دانشجویی و جشن های ازدواج در سال های اخیر گرد هم آوردیم تا شاید چراغ راه تصمیم گیری خانواده ها در امر ازدواج درست و به موقع جوانان این مرز و بوم شود.

مقام معظم رهبری اساس ازدواج را در اسلام بر سادگی می دانند و در این رابطه فرمود: در همه امور زندگی‏تان، سادگی را رعایت کنید، اولش هم از همین مراسم ازدواج است، از این‏جا شروع می‏شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی‏اش هم می‏شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی، مثل اعیان و اشرافهای زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی‏توانید بروید توی خانه کوچکی، مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید. این‏جور نمی‏شود. از اول، پایه زندگی را براساس سادگی و ساده‏زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان‏شاءالله آسان شود.

مقام معظم رهبری در تذکراتی جدی از والدین خواستند که در مراسم ازدواج بر جوانان سخت نگیرند،ایشان در این رابطه فرمود:به پدرها و مادرها تذکّر می‏دهم؛ من خواهش می‏کنم و تقاضا می‏کنم از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سخت‏گیری می‏کنند؛ هیچ سخت‏گیری لازم نیست. بله، یک مشکلات طبیعی وجود دارد - مسأله مسکن، مسأله شغل و از این مسائل - لکن «اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه»؛ خب، این قرآن است. ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا ان‏شاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش می‏دهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش می‏کنم که پدرها و مادرها به این مسأله توجّه کنند.

امام خامنه ای بارها به تبعات سخت بی‏تفاوتی نسبت به ازدواج‏ جوانان اشاره فرمود که به یک هشدار جدی ایشان در این زمینه اشاره می کنیم:من از این بیم دارم که نگاه بی‏تفاوت نسبت به مسأله ازدواج - که متأسفانه امروز کم و بیش، این نگاهِ بی‏تفاوت وجود دارد - در آینده تبعات سختی را برای کشور به‏وجود بیاورد.

مقام معظم رهبری در رابطه با مخالفت برخی دستگاه‏های فرهنگی با ازدواج! فرمود:لعنت بر آن کسانی‏که برخلاف سنّتهای اسلامی و سنّت ازدواج، با سنّت ازدواج صریحاً مخالفت می‏کنند و بعضی از منشورات ما و دستگاه‏های فرهنگی ما متأسّفانه این‏را ترویج می‏کنند؛ باید با این‏ها مقابله کرد.

رهبر فرزانه انقلاب با تاکید بر استفاده مفید از محافل دانشجویی جهت زمینه سازی امر مقدس ازوداج به موقع جوانان نسبت به افزایش سن ازدواج در جامعه نیز هشدار داد و فرمود:محیط دانشجویی، محیط خوب و مناسبی برای زمینه‏سازی ازدواج است. به نظر من بر روی مسأله ازدواج جوانها، خود جوانها، اولیای خانواده‏هایی که جوانها متعلق به آن‏ها هستند و مسؤولان ذی‏ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصمیم بگیرند؛ نگذاریم سن ازدواج - که امروز متأسفانه بالا رفته؛ به‏خصوص در مورد دختران - ادامه پیدا بکند. بعضی از تصورات و سنتهای غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این‏ها دست‏وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوانها است؛ این سنتها را باید عملاً نقض کرد.

مقام معظم رهبری ازدواج را سنت پیامبر (ص) و از تاکیدات اسلام و ائمه بیان فرمود و در این رابطه فرمود:پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند جوان‏ها زود ازدواج کنند؛ چه دخترها و چه پسرها؛ البته با میل خودشان و با اختیار خودشان، نه این‏که دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه خودمان، این‏را رواج دهیم. جوان‏ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده‏اند، در همان حال گرمی و شور و شوق باید ازدواج کنند. این برخلاف برداشت و تلقّی خیلی از افراد است که خیال می‏کنند ازدواج‏های دوران جوانی، ازدواج‏های زودرس است و ماندگار نیست، درست برعکس است. این‏گونه ازدواج‏ها اگر درست صورت بگیرد، ازدواج‏های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانواده‏ای کاملاً با هم صمیمی خواهند

منبع : شبکه اطلاع رسانی راه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.