برگزاری مراسم شهادت امام جعفرصادق«ع» در مدرسه علمیه فاطمه زهرااطهر(س) ایلام

مدرسه علمیه فاطمه الزهرا اطهر(س) مراسمی را به مناسبت شهادت امام جعفرصادق«ع» با حضور کادر، اساتید ، طلاب مشغول به تحصیل و فارغ التحصیل همراه با خانواده برگزار نموده است.
مسؤل امور فرهنگی در شهرداری ایلام حجه الاسلام والمسلمین شهاب الدین میهن پرست ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق«ع» فرمود: امام صادق«ع» در عصر خودشان به نوآوری هایی دست پیدا کردند که تا آن زمان کسی اجازه نقل حدیث از پیامبر«ص» را نداشتند و این محدودیت تا زمان ایشان ادامه داشت. قریب به صد سال قبر حضرت علی«ع» مخفی بود و قبر امام حسین«ع» هم تا زمان امام جعفرصادق«ع» مخفی بود و روی آن را آب می گرفتند تا اثری از آن نماند .
مردم در زمان امام صادق«ع» و امام باقر«ع» فرصتی بود که به سمت علم و نوآوری روی آورند که ثمره آنچه که امام«ع» به وجود آوردند امروزه در بسیاری از دانشگاه های اسلامی و دنیا داریم که جابر بن حیان ، پدر علم شیمی یکی از شاگردان امام صادق«ع» بودند .
ایشان افزود: سه علت عمده و اساسی را مطرح می کند که باعث شد نوآوری در عصر امام صادق«ع» رشدپیدا کند عبارتند از:
اول: محیط آن روز صد در صد مذهبی بود از این لحاظ که هم قرآن و هم روایات رسیده از پیامبر«ص» که مسئله علم آموزی را توصیه می کردند در دسترس مردم بود و مردم را علاقه مند به نوآوری و علم آموزی می کرد ، مردم هم از ادیان مختلف (هم تسنن ، هم شیعه و ادیان دیگر) نزد ایشان برای علم آموزی می آمدند.
دوم: نژادهای مختلفی که اسلام را پذیرفته بودند و سابقه علمی و فکری داشتند که از ایران و سایر بلاد آمده بودند در درس امام صادق«ع» شرکت می کردند، کما اینکه از ایران شخصیتی چون ابو حنیفه از شاگردان امام صاد«ع» بودند و نزد ایشان برای علم آموزی می آمدند.
سوم: جهان وطن اسلام بود، یعنی هرجا اسلام بود آنجا وطن اسلام بود حالا چه ایران باشد ، چه یمن و چه در کشورهای دیگری، در عصر ایشان همین مسئله ، خیلی از تعصبات نژادی و خرافی و مسائلی که باعث کشتار در بین مسلمانان می شد کمرنگ شد.
وی اشاره کرد: جامع الازهر مصر که از دانشگاه های بزرگ است توسط فاطمیون شکل گرفت (حدود هزار سال پیش).
منابع شیعه چهار تا است از جمله، قرآن، احادیث، عقل و اجماع.
لذا در عصر امام صادق«ع» علوم عقلی را پایه گذاری گردید، وقتی به کتاب اهل سنت مراجعه می کنیم حدیثی در باب عقل وجود ندارد و فقط احکام وضو، روزه و حج را گفته اند در حالی که کتب روایی شیعه بحث عقل یکی از بحثای مهم است.
بنابراین امام صادق«ع» احیاگر مباحث عقلی و فلسفی در زمان خودش می باشد.
در ادامه مراسم ختم قرآن به نیابت از شهداء امام شهداء، تعجیل در ظهور آقا امام زمان«عج» سلامتی مقام معظم رهبری«مدظله العالی» ، بیان احادیثی از امام جعفر صادق«ع» توسط معاون فرهنگی و مرثیه سرایی توسط مداح اهل بیت«ع» برگزار گردید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.