عدالت اجتماعی در احادیث

برقراری عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن یکی از اصول مهم و با اهمیتی است که معصومین«ع»در حکومت اسلامی هم در تئوری و هم در عمل به آن توجه داشته اند.
از نظر امامان معصوم«ع»، برقراری عدل و عدالت در جامعه یک تکلیف و وظیفه الهی است و اساس قوام و استمرار حکومت ها در رعایت عدالت به وسیله حاکمان آنها می باشد. همچنین، ایشان رعایت عدل را از واجبات فردی و اجتماعی می دانند و مقابله با بی عدالتی و ظلم در جامعه را یکی از مصادیق نهی از منکر بر می شمارند.

حضرت علی«ع» می فرمایند:«عدالت را به کار گیر و از بی انصافی و بی عدالتی برحذر باش که بی انصافی کردن با مردم آنان را آواره می کند و بی عدالتی به قیام مسلحانه وا می دارد».
ایشان در حدیث دیگری می فرمایند:« خودت و خانواده ات و نزدیکانت و کسانی که به آنان علاقه داری با مردم منصفانه رفتار کنید و با دوست و دشمن به عدالت رفتار کنید».
رسول اکرم«ص» می فرمایند:« ساعتی عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است که شب هایش به نماز و روزهایش به روزه بگذرد».
امام صادق«ع» می فرمایند:« هنگامی که در میان مردم عدالت برقرار شود، بی نیاز می شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزی خود را فرو می فرستد و زمین برکاتش را بیرون می ریزد».

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.