حجاب و عفاف

آن چه سبب تحقق كاركردهاي حجاب در جامعه مي شود ،‌ پوشش عفيفانه است. وگرنه پوشش بدون عفاف نمي تواند براي فرد و جامعه ،‌آثار و بركاتي داشته باشد ، هرگاه اين دو با هم بودند ؛ خير و بركت پديد مي آيد.
حجاب و پوشش انسان عمري به درازاي تاريخ خود انسان دارد و در طول تاريخ مقوله ي حجاب و پوشش انسان گر چه فراز و نشيب هاي زيادي را پيموده است ولي هيچ گاه اصل آن به طور كامل از بين نرفته است و تا به امروز ادامه دارد و براي آيندگان هم ادامه خواهد داشت و حضرت فاطمه(س)نقش بسيار ارزنده اي در اين زمينه ايفا کرده است و با پوشش وحجاب اسلامي خود توانسته هم بزرگترين اسلحه قدرتمندي در مقابل دشمنان و بي حجابان و هم الگوي مناسبي براي همه زنان جوامع مسلمان باشد.

حجاب حافظ وقار ،‌ شخصيت ، كرامت ، اصالت ، عظمت زن و حافظ زيبايي و منافع زنان است. شهيد مطهري بارها فرياد مي زند: «حجاب مصونيت اسلام است نه محدوديت»، و باز مي فرمودند: «اگر بي حجابي تمدن است پس حيوانات متمدن ترند». محققين فرموده اند: مسأله ي پوشش زن و حجاب او در چهارده آيه ي قرآن مطرح است و برخي نيز معتقدند كه از نزديك 25 آيه ي قرآن اين معنا استفاده مي شود. (حسین انصاریان، نظام خانواده در اسلام، ص265)

عفاف مقدمه حجاب است و تا عفاف در جامعه نباشد حتی افراد با حجاب نیز بتدریج در اعتقادات دینی ضعیف خواهند شد. یکی از دلایل بدحجابی بی توجهی به مسئله عفاف است. گاهی ممکن است حجاب رعایت شود ولی عفاف نادیده گرفته شود، رعایت نکردن حدود شرعی به ویژه از سوی زنان مصداق همین امر است.

درپاره ای از روایات دیدگاه حضرت زهرا (س) درباره حجاب به گونه اي بیان شده که ابتدا ممکن است بعضی از زنان با ایمان فکر کنند شرکت آنان در اجتماعات و سخن گفتن با مردان مطلقا ممنوع است در حالی که نظر آن حضرت این است که زنان باید از هرگونه تماس و برخورد اجتماعی که منجر به بی عفتی و تحریک مردان می شود پرهیز کنند. مثلا صدای خود را نازک نکنند، لباسی که جلب توجه می کند نپوشند و در هنگام رفت و آمد متین و باوقار تردد نمایند.بنابراین حضور زنان در اجتماعات با حفظ حجاب کامل و عفاف جایز است. . ( سيد كاظم ارفع ، سيرۀ عملي اهل بيت (حضرت فاطمه«س»)، ص 56 و 57)

حجاب و عفاف
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.