کم رنگ شدن سنت های دینی از موانع و محدودیت های ازدواج

تشویق به ازدواج و تسریع در آن که به استناد آیات و روایات سامان یافته، برای جامعه ای دین دار و پایبند به سنت های دینی پیش بینی شده است. اگر قرار است مؤمنان، عفیف و پاکدامن زندگی کنند و از دنیا برای آخرت توشه برگیرند، اسلام ازدواج را در کنار برنامه ها و شعائر مقرر کرده است.
پیداست که جامعه و خانواده های دین دار به رغم برخی موانع و مشکلات ، با شادمانی به استقبال ازدواج می روند و زمینه های این امر را برای فرزندان خود فراهم می سازند. گرچه آماری ویژه در زمینه رویکرد خانواده های مذهبی به ازدواج نداریم؛ شواهد و تجربه به خوبی اثبات می کند که میان پایبندی به سنت ها و شعائر دینی و رویکرد به ازدواج به عنوان یکی از این سنت های مؤکد، رابطه مستقیم دارد؛ به این معنا که هرچه میزان التزام به آداب، سنت ها و شعائر دینی بیشتر باشد، آمار ازدواج بالا می رود و هر چه از میزان پایبندی کاسته شود، از میزان ازدواج کاسته می شود.
آنچه درباره پررنگی یا کم رنگی سنت ها و شعائر دینی میان خانواده ها بیان شد، دربار جوانان- مخاطبان اصلی این دست از مباحث ، نیز صادق است؛ به این معنا که هرچه باور و التزام به سنت ها و شعائر دینی میان جوانان قوی تر باشد، مشکلات و موانع، رغبت و رویکرد آنان به ازدواج بیشتر خواهد بود، چنان که عکس این معادله نیز صادق است.
جوان متعبد و متدینی که می داند ازدواج او را در برابر بسیاری از گناهان جنسی بیمه می کند و از این آموزه ها آگاه است که ازدواج، سنت مورد تأکید اسلام است و دین، عزب ماندن را نکوهش کرده است، تا آنجا که پیامبر اکرم«ص» می فرمایند:«رُذَالُ مَوتَاکُمُ العُزَّابُ» وبدترین مردگان را مرده های عزب معرفی کرده اند.
باید اذعان کرد که برخی از بی میلی ها به ازدواج میان خانواده ها و جوانان از رنگ باختن یا کم رنگی شعائر دینی ناشی شده است.

-دکتر علی نصیری، آیین همسرگزینی،صص61-58

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.