رفتار با فرزندان از دیدگاه امام رضا«ع»

امام رضا«ع» در خصوص فرزندان چه گفتاری دارند؟

فرزنددوستی امام رضا«ع» نکته ی زیبایی است که در بیان یکی از یاران حضرت آمده است، در این روایت، چند نکته هست که به شرح ذیل می باشد:

1-عقیقه برای پسر و دختر، نامگذاری، تراشیدن موهای سر نوزاد در روزهفتم و معادل وزن موها، طلا یا نقره صدقه دادن لازم است و ختنه کردن پسر بچه ها واجب است.

2-افرادی که توانایی لازم را دارند، باید بر زن و فرزند خود توسعه و گشایش دهند.

3-فرندت را نزن و برای ادب کردنش از او قهر کن؛ ولی مواظب باش قهرت طول نکشد و هرچه زودتر آشتی کن.

4-امام«ع» از رسول خدا«ص» روایت می کند که ایشان فرمودند:پنچ چیز را تا آخر عمر رها نخواهم کرد……و پنچم سلام کردن برکودکان، تا بعد از من سنت(رسم) باشد.

5-از امام رضا«ع» درباره شخصی پرسیدند که پسر نوجوانش را به نماز خواندن وادار می کند و این فرزند گاهی نماز را ترک می کند. امام فرمودند: « این پسر چند سال دارد؟ گفتند: هشت ساله است، امام «ع» با تعجب فرمودند: سبحانه الله! هشت ساله است و نمازش را ترک می کند؟! گفتند: بچه است و گاهی خسته و ناراحت می شود، امام فرمودند: هر طوری که راحت است، نمازش را بخواند».

6-امام در نامگذاری مناسب فرزند تأکید می کردند، به طور مثال، حضرت می فرمودند: «البت الذی فیه اسم محمدًُ یصبحُ أهله بخیر و یمسون بخیر»«خانه ای که در آن نام محمد«ص» باشد، صبح و شب با خیر سپری می شود».

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.